Výstavy pedagógov

Výstava: MB BANK

Informácie o výstave /SK/

Informácie o výstave /EN/

 

Galéria umelcov Spiša, kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, uvádza site-specific výstavu Miroslava Brooša pod názvom MB BANK. Prostredia, ktorá vychádza z dlhoročných participatívnych projektov autora. Predstavuje tvorbu ako špecifickú skúsenosť formu kontextuálneho vnímania a pohybu v sociálno-environmentálnom priestore. Umelec vyzýva ku vzájomnej komunikácii, spoznávaniu a spolupráci.
Výstava je uvedená v rámci dramaturgického cyklu Téma.

Kurátorka výstavy Katarína Balúnová uvádza: „Názov výstavy odkazuje k banke Miroslava Brooša, ktorá nie je, ako by sa mohlo zdať, peňažnou inštitúciou, ale je zdieľaním ako gestom spolupatričnosti. Umelec používa primárne, nájdené, recyklované a upcyklované materiály, pričom sa dotýka otázok „vysokého“ a „nízkeho“ v kultúrnom aj sociálnom kontexte. Výsledný artefakt, či inštalácia nie sú dôležitejšie ako samotný proces, naopak, sú zámienkou pre poznávanie špecifických vzťahov medzi životom a umením. Podstatou procesu tvorby sú vzťahy, rozhovory a spolupráca. Výstava je rozdelená do štyroch celkov, ktoré nesú environmentálne a kultúrno-spoločenské významy: Darovanie... zeme, Eko...vodo...pády, Moje a naše miesta a More virtuálnych spojov. Jednotlivé sekcie v sebe obsahujú pokračovania dlhodobých tvorivých cyklov autora a momenty participácie.“
Miroslav Brooš je významným predstaviteľom textilného umenia, umenia vlákna (nielen) na Slovensku. Pri tvorbe vychádza z konceptuálnych princípov s dôležitým momentom participácie. Pracuje v otvorených cykloch, ktoré sú v každom výstavnom aj nevýstavnom priestore iné, podliehajú procesuálnosti, „stávajú sa“, menia a vyvíjajú. Základným konceptom pre umelca je prostredie, vlastná hodnota (recyklovaného) materiálu
a predovšetkým medziľudské vzťahy, kde formovanie aktívnej percepcie je svojbytnou formou sociálnej komunikácie.
Galéria umelcov Spiša spravuje v zbierke tri olejomaľby z ranného tvorivého obdobia autora (80. roky 20. st.) a jedno časozberné dielo (z roku 2012). Umelca, ktorý pochádza zo Spiša, uvádza v sólovej výstave po viac ako troch dekádach (v r. 1991, výstava s Petrom Jedličkom).

 

Profil autora

Miroslav Brooš (*1952, Poprad) je umelcom, u ktorého sa život a umenie prirodzene prelína. Pracuje v diferentných médiách od objektu, maľby, inštalácie a performance po tvorbu komplexných prostredí. Využíva širokú škálu elementárnych, prírodných a nájdených materiálov, ako zem, kameň, papier, textil, drevo, pričom zdôrazňuje ich premenlivosť v čase a priestore. V r. 1975 – 1980 študoval na Národnej akadémii umení v Sofii, Bulharsko, Katedra textilu - umenie a dizajn, u prof. M. Varbanov, prof. D. Balev, M. Josifova, prof. I. Ignatov. Pravidelne vystavuje v umeleckých galériách a inštitúciách na medzinárodnej úrovni (Anglicko, Bulharsko, Česká republika, Čína, Dánsko, Francúzsko, Kanada, Litva, Macedónsko, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Rakúsko, Rusko, Španielsko, Taliansko, Ukrajina, USA).
Individuálne sa prezentoval na viac ako dvoch desiatkach výstav doma aj v zahraničí a zúčastnil sa mnohých medzinárodných sympózií zameraných na umenie papiera, voľnú textilnú tvorbu, maľbu a land art. Jeho diela boli súčasťou významných výstav súčasného umenia. Za svoju prácu získal viacero ocenení. Miroslav Brooš v r. 1986 – 2010 pedagogicky pôsobil na Fakulte humanitných vied Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Od r. 2010 pracuje na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Je profesorom v odbore Výtvarné umenie. Žije a tvorí v Banskej Bystrici.

Výstava: up, down, left and right / hore, dole, vľavo a vpravo

09/7–26/7/2024
Názov interaktívnej participatívnej site-specific inštalácie a environmentu odkazuje na esej Lucy R.
Lippardovej "Up Down and Across: A New Frame for New Quilts". Charakter pôdorysu a prechodový
prvok medzi priestormi mi umožnili navrhnúť menšie inštalácie / prostredia špecifické pre danú lokalitu.
Toto farebné interaktívne prostredie pracuje so základnými vizuálnymi expresívnymi prostriedkami línie,
farby, plochy a priestoru, mieša a transformuje ich z povrchovej reprezentácie do priestoru.
Prostredníctvom "kreslenia" čiar v priestore vytvárame divákovi prekážky pohybu, ktoré definujú jeho
pohyb v priestore. Medzi prekážkami sú umiestnené tri farebné reflektory - natiahnuté čiary, v základných
farbách - modrá, zelená a červená. Reflektory premietajú farebné svetlá a tieňovú hru na steny miestnosti.
Pohyb diváka, línie bielych pásov – prekážok, farebné svetlá a steny miestnosti spolu vytvárajú svetelnú
hru tieňov – sekundárnu dočasnú kresbu premietanú na steny miestnosti. Táto premena prostredia, ktorá sa
deje, kým je v ňom divák, je pre mňa ekvivalentom ľudskej komunikácie a ľudských stretnutí, rovnako ako
kríženie osnovy a útku v odpadových materiáloch, ktoré vznikajú pri jeho výrobe. Využívaním odpadového
materiálu, s ktorým pracujem aj v rámci svojich ďalších projektov, odkazujem na vymierajúcu tradíciu
textilného priemyslu v Európe a Trenčianskom kraji. Materiál má vôňu bavlny a vlny, ktorá môže v
divákovi vyvolať rôzne asociácie. Interaktívne prostredie je analógiou rozmanitosti rasy, názorov, pohlavia,
vzdelania atď. ľudí, ktoré sú však vo svojej biologickej podstate rovnaké. Na oblečení diváka však vzniká
iné, dodatočné miešanie farieb.
Participatívna akcia a happening "Color dance" sa konala počas vernisáže 9. júla o 18:00 v galérii VAA
"Artifex", Gaono st. 1, Vilnius.
Happening – Color Dance je podujatím pre účastníkov (publikum, participantov). Ide o workshop svetla a
línií – chápaný ako priestorová partitúra, ktorá bola samostatným podujatím a otvorením výstavy. Diváci
si mohli počas otvorenia obliecť rôznofarebné tričká. Proces ich interakcie v prostredí si mohli
zaznamenávať ako proces tvorby alternatívnej dočasnej kresby – záznamu ich pobytu v priestore prostredia.
Návštevníci môžu takto interagovať aj počas celého trvania výstavy. Zdieľanie na sociálnych sieťach je
vítané! @luciahornak
-
Predmetom výskumu autorky Lucie Horňákovej Černayovej (1983) je vzťah medzi všedným a
mimoriadnym v oblasti ľudského života a tvorivosti na dvoch rôznych prístupoch. Jednou je práca s
mäkkým odpadovým materiálom a druhou participatívne stratégie. Participatívne stratégie umožňujú
špecifický prístup k tvorbe, ktorý sa prelína s prirodzeným správaním a existenciou žien v "nevizuálnom,
neumeleckom" živote. Prirodzené priesečníky medzi týmito ríšami sa dejú prostredníctvom elementárnych
akcií. V jej tvorbe sa objavujú aj oblasti: práca s otvorenosťou umeleckého diela, aktivizácia diváka a práca
s neumeleckým materiálom. Významným momentom v jej tvorbe sa stalo ne/obyčajné dielo - nehmotný
"produkt", ktorý vzniká vo vzťahu medzi divákom, fyzickým dielom vizuálneho umenia a umelcom. Tento
špeciálny "produkt" sa snaží realizovať s publikom, ale aj so špeciálnym divákom - rodinou. V roku 2024
získala doktorát v odbore umenie na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystici. Jej
videoobjekt Sphere of Influence bol predstavený v roku 2023 na Trienále tapisérie v poľskom Lodži.

Výstava: Laboratórium pevného kameňa a piesočných brehov / Solid stone and sandbanks laboratory

LABORATÓRIUM PEVNÉHO KAMEŇA A PIESOČNÝCH BREHOV / SOLID STONE AND SANDBANKS LABORATORY

 

 

SK

Mesto je náš LAB - Manhattan ako pevná skala s dlhou históriou geologických príbehov. Naša metodika výskumu je založená na sedimentácii - premiestňovaní, ukladaní, spevňovaní a metamorfózach - tlaku, napätí, teplote.

V tomto geologickom laboratóriu sa zaoberáme kameňom ako artefaktom s vlastným vedomím, minulosťou, rozprávaním a príbehmi. Zaujíma nás stres, hystéria alebo uzemnenie prostredníctvom metamorfóz, ktorými kamene prechádzajú. Ako kamene formujú a predurčujú prostredie? Ako ovplyvňujeme a formujeme prostredie my? Rozštiepiť, rozlomiť, znehybniť. Vytvárame site-specific situácie, prostredníctvom ktorých rozprávame príbehy bytia v čase a priestore. Reflektujeme fyzické telo, ktoré prirovnávame ku kameňom - vykonávame ich (s nimi), stojíme s nimi, uzemňujeme sa, vlievame a vrastáme do nich. V čom spočíva kameň a aká je naša vzájomnosť?

 

ENG

The city is our LAB – Manhattan as the solid rock with the long history of geological stories. Our research methodology is based on the sedimentation - relocation, storage, reinforcement, and metamorphoses - pressure, stress, temperature.

In this geological lab we deal with the stone as an artifact with its own consciousness, past, narrative and storytelling. We are interested in stress, hysteria, or grounding through the metamorphoses that rocks undergo. How do the stones shape and predetermine the environment? How do we influence and shape the environment? Cleave, splinter, immobilize. We create site-specific situations through which we tell stories of being in time and space. We reflect on the physical body, which we liken to stones - we perform them (with them), stand with them, ground ourselves, infuse and grow into them. What is a stone all about and what is our mutuality?

Výstava: Development

DEVELOPMENT
Dávid Bátora, Peter Decheť, Rastislav Podoba
kurátor: Jan Čejka
30/4/2024 – 18/6/2024
První patro hlavní pražské pošty – v přepážkové dvoraně prosíme vyjděte schody nahoru.
Výstavu lze navštívit od po-pá mezi 10. a 18. hodinou.
Výstava je zdarma.
vernisáž: 30. 4. od 18 hodin

O vlivech člověka na okolí: o utváření měst i krajinného rázu, o fungování celku, vzájemné spolupráci a předání zkušeností
DEVELOPMENT
-----------------
Výstava představuje tvorbu tří slovenských malířů, kteří mají potřebu se vztahovat k okolnímu světu malbou i současnými technologiemi. Detekovat jej, mapovat jej a zachycovat jeho proměny. Obvykle se u nich jedná o půdorysy měst či panoramata krajiny. Záznamy, které pořizují, jsou pak vzácnou (časosběrnou) interpretací prostředí dnešní dynamicky se rozvíjející společnosti.
Všichni tři umělci jsou zároveň spojeni s v Praze nepříliš známou Akademií umění v Banské Bystrici, na kterou chce výstava rovněž poukázat. Studenti a absolventi této vysoké školy jsou totiž v posledních letech stále více důležitější součástí nejen slovenské ale i tuzemské scény.
Vystavující jsou zároveň ve vzájemném vztahu ve smyslu: pedagog (Rastislav Podoba), jeho absolvent (Peter Decheť) a jeho student (Dávid Bátora). Výstava tedy nabízí jedinečnou ukázku jak učitelského odkazu, tak snahy o vlastní sebeurčení a originální tvůrčí projev.